کد مطلب:27762
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:34
چرا در اصول دين تقليد جايز نيست ؟
دعوت پيامبران الهي در دو چيز خلاصه مي شود : عقيده و عمل . قلمرو عقيده ، ايمان به وجودخدا و صفات جمال و جلال و افعال الهي . مانند بعثت انبيا، امامت ، معاد و ...است . چنان كه مقصود از عمل نيز تكاليف و احكامي است كه بشر بايد به فرمان خداوند زندگي فردي و اجتماعي خود را براساس آن استوار سازد .درمورد عقيده آن چه كه مطلوب و مورد نظر است علم و يقين است و مسلماتنها چيزي مي تواند حجت باشد كه به اين مطلوب راه يابد .به همين جهت بر هر مسلماني لازم است كه در مورد عقايد خود به يقين برسد .و نمي توانددر اين جا به صرف تقليد از ديگران استناد جويد .به بيان ديگر، اصول عقايدبه منزله ريشه و پايه دين است لذا بايد با تحقيق بدانها عقيده پيدا كردنه تقليد اما در مورد تكاليف و احكام ( عمل ) آنچه مطلوب است تطبيق زندگي بر پايه آنها مي باشد .در اينجا علاوه بر يقين به راههاي نيز كه موردتاييد شريعت قرار گرفته است بايد استناد كرد .و رجوع به مجتهد جامع شرايط از جمله راههايي است كه مورد تاييد و امضاي صاحب شريعت مي باشد .عدل نيز به عنوان يكي از صفات خداوند متعال نيز چون از اصول اعتقادي است بايد به آن يقين داشته باشيم و نه از راه تقليد بلكه تحقيق هم باشد .اتفاقا عدل الهي از چيزهايي است كه مردم حتي عوام آنها نيز بدون تقليد بدان عقيده دارند و اين را با مراجعه به عامه مردم وهمچنين وجدان و عقل نيز مي توان يافت . البته بايد توجه داشت كه يقين به اصول عقايد از راه تحقيق ، مراتبي دارد .ممكن است كسي توان و فرصت اين را دارد كه به مطالعه و بررسي دقيق و عالمانه بپردازد و به اثبات خداو صفات او پي ببرد .ممكن است كه با استفاده از تواتري كه مردم نسبت به اصول اعتقادي دارند و با مراجعه به عقل و وجدان خود به آنها پي ببرد.در مرحله همينقدر كفايت مي كند.;
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.